PŘEDPRODEJ KNIHY "Meditační pohádky" ~ květen 2025
Jaké by to bylo… zavřít oči a na vlně slov nechat se zavést do pohádky?
Mohlo by se zdát, že s rychlostí a intenzitou dnešní doby je čtení dětem už jen jakýsi přežitek a krok zpět do historie. Mezi všemi těmi podcasty, audioknihami a nejrůznějšími aplikacemi… kdo by se s ním zdržoval?
I když do naší doby patří a staly se neoddělitelnou součástí dětství našich dětí, přece jen postrádají to hlavní, co čtení dětem přináší: společně trávený čas, rodinnou sounáležitost a prožitek, který „neživé“ elektronické zařízení nenahradí.
Četba obecně rozvíjí vnímání, cítění, fantazii a představivost. Je základem pro kvalitní slovní zásobu i citlivé používání daného jazyka. Čtení nás směruje k tomu být citlivější, empatičtější a vyrovnanější.
Návyk se tvoří v jakémkoli věku, ale právě společné trávený čas nad pohádkami a příběhy v dětství je základem pro zdravý vztah ke čtení i v pozdějších letech.
V knihách nalézáme nesčetně moudrosti i uvědomění o nás samotných.
Stejně jako čtení působí na dospělé ~ zklidňuje a rozvíjí, působí i na naše děti. Navíc se během něj utváří prostor pro vzájemnou blízkost, obejmutí i hlubší propojení s dítětem.
Nemusíte číst pouze to, co zajímá vaše děti. Můžete nalézat pohádky a příběhy, které zaujmou všechny zúčastněné, tedy i vás.
Čtení dětem rozvíjí:
Návyk čtení v dětství se přenáší i do studentských let a do dospělosti. Napomáhá s učením, výkyvy v období puberty, nalézáním stability v životě a podporuje a prohlubuje cítění a kreativitu. I v dospělosti.
Číst dětem je možné už od narození. Přestože by se mohlo zdát, že malá miminka nemohou vnímat a rozumět, opak je pravdou. Stejně jako cítí a vnímají náš dotek, vnímají i náš hlas. A ten jim můžeme poskytnout buď tím, že na ně budeme mluvit během běžných denních činností, nebo právě tím, že jim budeme číst nebo vyprávět příběhy.
Se čtením lze pak pokračovat v batolecím i předškolním věku. Společně číst si můžeme i s mladšími školáky. Dokud o to stojí, není důvod jim to nedopřát. Základem je vždy volba „správného čtení“ ~ zábavného nebo dobrodružného, přiměřeně dlouhého a vyvolávajícího zvědavost. Básně, pohádky, příběhy, komiks… jakákoli forma, která zaujme malého posluchače, je povolena!
DOPORUČENÍ:
Za sebe doporučuji knihy vybírat spíše podle textu samotného než podle obrázků a ilustrací. Obrázky jsou a budou dětským lákadlem. Lásku ke čtení ale budují příběhy samotné. A kvalitně napsaný příběh tvoří v představách dětí obrazy vlastní.
Právě představivost dětí může být to, co je u pohádek a příběhů udrží.
Nechte je zavřít oči a samotné si představit, co přesně se v daném příběhu děje. Jak vypadá hlavní hrdina? Jaké je prostředí, ve kterém se příběh odehrává – jak vypadá, voní, chutná? Co je na tom místě slyšet a co cítí, když si jej ohmatá rukama?
Z jakéhokoli čtení nebo vyprávění se rázem může stát interaktivní dobrodružství, které vtáhne do děje i „chronické malé nečtenáře“.
Pro děti, které nerady čtou, nerady poslouchají, doporučuji svou meditační pohádku „Měsíční víla“.
Je interaktivní, vhodná už od 3 let. Dítě vtáhne do příběhu a směruje jej k vlastním myšlenkám, nápadům i komunikaci s Měsíční vílou. Pohádka rozvíjí fantazii, představivost a komunikaci. Zároveň umožňuje dítěti svěřit se ve věcech, na které možná zatím nebyl prostor nebo chyběl posluchač.
„Líbilo se mi, jak víla během příběhu pokládala Adamovi otázky a ten hezky a s radostí reagoval. To přineslo krásnou a nenásilnou možnost projít si zpětně svůj den, projevit emoce a mluvit o nich. Pohádka je dlouhá tak akorát a hudební podkres je velmi příjemný. Byli jsme se synem nadšeni z celkového zpracování. Doporučuji všem rodičům!“
Čtení také můžete doprovodit malým rituálem. Připravit prostředí kolem sebe tak, aby se v něm všichni cítili příjemně. Vyhradit si dostatek času, přivítat se s pohádkou… Do příprav vašeho společného pohádkového rituálu zapojte i děti. A nechte se překvapit, co vše dokáží vymyslet.
Po pohádce je čas odpočinku a vstřebání právě prožitého. Místo abyste spěchali hned s další pohádkou, dopřejte dítěti prostor pro uvědomění vyplývající z pohádkového příběhu, pro otázky a diskuze. Pro to, aby se mohlo usmívat a rozplývat nad tím, jak se mu pohádka líbila.
Můžete také jemně podpořit jeho fantazii a vymýšlet, co by se dělo dál, kdyby příběh pokračoval nebo do pohádky vstoupila nová postava. Třeba právě vaše dítě.
Společné čtení, vyprávění, poslouchání je časem, který sbližuje i rozvíjí. Přináší řadu uvědomění nejen dětem, ale i nám dospělým. Prodlužuje dětství a přináší do života nesčetně radosti, objevování a tvoření.
PŘEDPRODEJ POHÁDKOVÉ KNIHY „Meditační pohádky“ – květen 2025
Láskyplné příběhy, ve kterých je ukryto více, než kolik se na první pohled zdá.
Pro společné čtení rodičů a dětí, pro společné čtení ve školkách a školách, pro samostatné čtení mladších školáků i laskavé uvědomění dospělých.
Aktuální info o blížícím se předprodeji sledujte na webu nebo na sociálních sítích… FB/IG.
Články, pohádky, inspirace
do vaší e-mailové schránky